Holbæk Sportsby leverer igen overskud – men stigende omkostninger skaber usikkerhed for 2026
Holbæk Sportsby kan for tredje år i træk præsentere et positivt driftsresultat. Regnskabet for 2025 viser et overskud på 425.427 kroner og en stigende omsætning, men samtidig tegner der sig et mere udfordrende billede for det kommende år.
Omsætningen er vokset fra 31,9 mio. kroner i 2024 til 35,1 mio. kroner i 2025. Mere end 60 procent af indtægterne skal Sportsbyen selv skaffe, mens resten kommer fra driftstilskud fra Holbæk Kommune. Den positive udvikling skyldes især et øget fokus på Sportsbyens kommercielle aktiviteter.
”Vi er tilfredse med endnu et år med sorte tal. Det er resultatet af en målrettet indsats fra både medarbejdere og ledelse”, siger bestyrelsesformand Bruno Lundgård Hansen.
Holbæk Sportsby fungerer som et centralt samlingspunkt for over 12.000 foreningsaktive og tiltrækker årligt tæt på én million besøgende. Det høje aktivitetsniveau skaber grundlag for vækst, som er en vigtig forudsætning for fortsat udvikling og udvidelse af faciliteterne. Samtidig er omkostningerne steget betragteligt. Øgede udgifter til vareforbrug, forsyning, vedligeholdelse og regulering af overenskomster presser økonomien.
”Vi har haft fokus på at styrke vores indtægtsgrundlag, men oplever samtidig stigende omkostninger, som er svære at holde trit med. Derfor følger vi udviklingen meget tæt”, lyder det fra direktør Thomas Nielsen.
Den positive udvikling i Sportsbyen blev yderligere understreget af kongeparrets officielle besøg den 4. juni 2026, hvor Holbæk Sportsby blev fremhævet som ”et stort aktiv”.
Selvom resultatet for 2025 lever op til forventningerne og ligger på niveau med de foregående år, ser 2026 mere udfordrende ud. De generelle prisstigninger og øgede driftsomkostninger skaber et pres, som kræver fortsat fokus på både indtægter og effektiv drift. ”Vi står på et stærkt fundament, men der er behov for skarp økonomistyring i den kommende periode”, lyder det fra Thomas Nielsen.
